مصرف تخم چیا روشی برای کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع 2

20 دسامبر 2016- یک پژوهش جدید تصادفی و کنترل شده نشان داد استفاده از تخم chiaبه کاهش وزن و کاهش التهاب در بیماران دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند.

محققان کانادایی تأثیرات دو رژیم غذایی با محدودیت کالری، شامل یک رژیم غذایی کم کالری همراه با مصرف روزانه ی  30 گرم دانه‌ی چیا و دیگری همین رژیم غذایی که با 36 گرم سبوس جو دو سر غنی شده بود را (به عنوان گروه کنترل) با یکدیگر مقایسه کردند.

در این تحقیق 58 شرکت کننده در هر یک از دو گروه ثبت نام شدند، این افراد درهفته‌ی دوم  تحقیق، مشاوره‌ی تخصصی تغذیه‌ای دریافت کرده و سپس هر 6 هفته یکبار به مدت 6 ماه تحت مشاوره‌ی تغذیه‌ای قرار گرفتند. همچنین برای اطمینان از انطباق افراد شرکت کننده با رژیم غذایی با محدودیت کالری، از آنها خواسته شد گزارشی از غذاهایی که روزانه‌ مصرف می‌نمایند، تهیه کنند.

میزان کاهش وزن متوسط شرکت کنندگانی که از تخم چیا استفاده می‌کردند، برابر با 1.9کیلوگرم بود که البته مقدار متوسطی است اما بطور متوسط 0.3کیلوگرم از وزن افراد در گروه دوم (سبوس جودوسر)، کاسته شده بود.

 تغییر اندازه‌ی دور کمر در گروه اول کمی بیشتر بود بطوریکه کاهش متوسط اندازه‌ی دور کمر افرادیکه از تخم چیا استفاده می‌کردند برابر با 3.5سانتی متر و در گروه کنترل این تغییر تنها 1.1 سانتی متر بود.

 بررسی نتایج پروتئین واکنشی Cبرای افراد گروه مکمل دانه‌ی چیا نشان داد مقدار این نشانگر حدود 1.1میلی گرم در لیتر کاهش یافته است که قابل توجه است اما از مقداری که در مطالعات قبلی گزارش شده بود، کمتر است.

نتایج بدست آمده از تحقیقات تصادفی کنترل شده ی (RCTs) قبلی نشان داده‌اند که مصرف تخم چیا در کاهش مقدار هموگلوبین A1Cبسیار موثر است در حالیکه در این تحقیق تفاوتی در کنترل قند خون در هر دو گروه مشاهده نشد.

تخم چیا ممکن است با افزایش مقدار ادیپونکتین(پروتئینی که در تجزیه‌ی چربی‌ها موثر است) به کاهش موثر وزن کمک کند. مقدار ادیپونکتین در شرکت کنندگانی که از تخم چیا استفاده می‌کردند 6.5درصد افزایش داشت. اثرات مفید دانه‌ی چیا همچنین می‌تواند به طور مستقیم به محتوای آلفا لینولنیک اسید(ALA) موجود در آن مربوط باشد. ALAپیش‌ساز اسیدهای چرب امگا 3 است و در بدن، اسید آلفا لینولنیک به اسیدهای چرب ضروری EPAو DHA(که در روغن ماهی موجودند)، تبدیل می شود.

محققان می‌گویند: افزایش ALAمی تواند به کاهش توده‌ی چربی کمک کند و تخم چیا در افزایش مقدار ALAدر بدن موثر است بطوریکه مصرف 25 گرم تخم چیا در روز به مدت 7 هفته موجب افزایش 138 درصدی ALAدر بدن می‌شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 به طور کلی می‌توانند به کاهش بافت چربی و التهاب مزمن کمک کنند که هر دو نقش مهمی در پیشگیری و درمان چاقی و دیابت نوع 2 دارند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/chia-seeds-promote-weight-loss-in-type-2-diabetes,-study-finds-97704915.html